Nacistická propaganda
Druhá světová válka využívala celou řadu nekonvenčních zbraní v dosud nepoznané míře. Podobně tomu bylo i u využívání propagandy a psychologického boje. Všechny strany se snažily demoralizovat civilní obyvatelstvo protivníka, stejně jako přimět jeho vojáky na frontě ke zběhnutí nebo dobrovolnému zajetí.
Jedním ze základních prostředků psychologické války byly tiskoviny, od falešných časopisů až po malé letáčky. Právě ty byly často shazovány z letadel nad frontovými liniemi, povětšinou s jediným účelem: přimět nepřátelské vojáky k dobrovolnému zajetí nebo zběhnutí či jednoduše nalomit jejich bojovou morálku. Přechovávání, nebo dokonce šíření takovýchto nepřátelských tiskovin se samozřejmě velmi přísně trestalo.
Dívka, již jsi tu zanechal…
Velmi dobrým příkladem snahy o demoralizaci protivníka může být i německý leták nazvaný The Girl You Left Behind – Sam Knows What He Wants, zaměřený speciálně na americké vojáky v Evropě. Vypráví fiktivní příběh o dívce jménem Joan Hopkins, která je snoubenkou „vysokého a krásného“ Boba Harrisona, toho času bojujícího na frontě:
Joan dříve pracovala jako prodavačka za 12 dolarů týdně. Dnes ale bere 60 „babek“ jako osobní sekretářka Sama Levyho, který vydělává jmění na válečných zakázkách. Čím déle budou trvat válečná jatka, tím lépe pro něj. Sam navíc nemá žádné zábrany v intimním sbližování s Joan. A proč by je také měl mít, když je její snoubenec na frontě, tisíce mil daleko a bojuje pro chlápky, jako je Sam. Jaon sice Boba miluje, jenže neví, kdy se vrátí!
Kromě toho, že se leták snaží vojákům vnuknout strach o jejich snoubenky a přítelkyně, poukazuje také na to, že na válce vydělávají především lidé doma v zázemí, kteří nemají zájem na jejím brzkém ukončení. Zároveň se nevyhýbá ani rasistickým stereotypům, když hlavní „záporný hrdina“ má jak židovské jméno, tak i vzezření. Za povšimnutí stojí také noviny Wallstreet Journal, ležící vedle křesla.